Druk, druk, druk - Reisverslag uit Auburn, Verenigde Staten van kikivanessen - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk - Reisverslag uit Auburn, Verenigde Staten van kikivanessen - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk

Blijf op de hoogte en volg

30 Januari 2013 | Verenigde Staten, Auburn

Dag lieve mensen,

Ik realiseerde me dat het deze week alweer 3 weken geleden is dat ik iets op mijn blog heb geschreven. De tijd heeft hier niet stil gestaan. Integendeel, ik ben de hele dag druk in de weer met school, vrienden, koken, vrijwilligerswerk en soms ook nog wat huiswerk.

De afgelopen tijd is er hier veel te doen geweest over roofovervallen. Vaak worden die gedaan door dezelfde persoon/ personen. De eerste overvallen waren al voor kerst, 3-5 overvallen in 3 weken. Al de overvallen vonden plaats rondom campus. De overvallen gebeurden altijd wanneer het begon te schemeren of toen het donker was. Er werd een geweer op de (internationale) studenten gericht en naar het geld en de telefoon gevraagd. Even geleden op een zondag ochtend rond 10.30 's ochtends was er een overval door 2 mensen op 3 internationale studenten die op de bus stonden te wachten. Enkele dagen later werden 2 auto's van de parkeerplaats van de school gestolen. Ik ben vergeten of er nog iets anders gebeurd was. Maar naar aanleiding van alle incidenten hebben ze besloten een meeting te organiseren met de politie van Auburn en Kent, de safety van school en nog wat andere mensen. Ze hebben een uur lang verteld over wat te doen en wat niet, en ze hebben onze vragen beantwoord.

Afgelopen weken heb ik flink wat nieuwe vrienden ontmoet. Onder andere een Zweeds meisje en een Koreaans meisje. Ze wonen allebei op de campus en ik ga daar af en toe langs en ze komen regelmatig bij mij mee-eten. Erg gezellig.

Ik ben hier ook hard aan het werk. Eens per week kom ik 2-3 uurtjes werken en verdien maar liefst 9 dollar per uur! Martha, mijn baas, vraagt regelmatig of ik nog wat vrijwilligers werk kan doen bij bijvoorbeeld evenementen. Zo ga ik morgen helpen bij de transfer fair, en moet ik me nog even inschrijven om bij Lunar New Year te helpen.

De fiets waar ik hier gebruik van mag maken is echt belachelijk slecht. Ik heb mijn bandenplak skills al laten zien (ja meneer de Coo, er zijn meer mensen die dat kunnen, zelfs van mijn leeftijd) en het ook moeten proberen de remmen te maken. De band is gemaakt, maar de remmen werken allebei niet. Gelukkig heb ik trucjes gevonden om toch te kunnen fietsen (loop de heuvel af, weet wanneer ik moet stoppen met trappen om voor de rotondeovergang stil te staan enz.). Ik heb hier wel geleerd dat fietsen een voorrecht is, en dus zit ik elke dag lachend op de fiets, zelfs wanneer het koud is, het regent en de modder overal op mijn kleren en in mijn gezicht zit (ze hebben hier geen spatborden). Zou men in Nederland ook eens moeten doen.

Tussen de jongens en mij gaat het sinds terugkomst veel beter. Ik ben nu een beetje "agressiever" met ze. Ik vind het heerlijk om met ze te stoeien en dat vinden zij gelukkig ook leuk. Mijn huisgenoten zien mij hierdoor steeds minder als een meisje, want meisjes doen dat soort dingen toch niet? TSSSS. Dit meisje wel. En andere kinderen ken ik hier niet dus wat ik normaal gesproken tijdens het oppassen doe (beetje plagen, stoeien, kietelen), moet ik nu op deze jongens uitoefenen. Ik mis wel de gesprekjes die ik bijna elke week met Kars en Paul had over de kleine "moeilijkheden" in mijn leven die ik dan lekker kon overdrijven en dan van hun de meest grappige verhalen terug kreeg. Of Joep en Marije die geen kusje willen en ik ze daarom een "Eskimo kus" geef. En Jurre, Femke en Hidde die altijd met spelletjes aankwamen of iets anders grappigs deden waar ik nog lang met Willemijn over kon praten. Tja, ik zie ze binnenkort wel weer. :D.

Over de terugkomst gesproken. Heerlijk dat mijn gastgezin weer thuis is! Het was soms zo stil. Elke middag dat ik thuis kwam had ik al geen zin in het koken 's avonds omdat ik weinig creatief daarmee ben. Ze kwamen de 13e 's avonds thuis. Een van de advisors kwam naar ons huis om ze met onze auto op te pikken. Jammer genoeg was de batterij van de auto leeg dus moest ze met haar eigen auto gaan waar geen plaats voor ons in was. Rond een uur of 9 kwamen ze dan eindelijk binnen. Tracy riep meteen "mama is thuis" En meteen had ze ons alle 4 aan de nek hangen. en de jongen waren erg actief en blij om thuis te zijn. Tracy had erg veel last van de jetlag omdat de jongens elkaar afwisselden met wakker zijn. Ze zag er uit als een spook! Maar gelukkig is het allemaal goed gekomen en zijn ze weer helemaal in het oude ritme.

School gaat tot nog toe super. Ik ga naar verwachting weer een 4.0 halen voor mijn leesklas, waar ik dus al een level heb overgeslagen, en ben daar erg blij mee. Duits gaat ook erg goed. Ik leer wat grammatica en moet soms erg lachen (natuurlijk niet hardop) om de uitspraak van die Amerikanen. Ik leer niet alleen Duits van dat vak, maar ook Engels omdat die leraar verteld hoe de grammatica regel in het Engels gaat en daarna hoe het in het Duits gaat. Je staat soms ook stil bij het feit dat Amerikanen ergens 1 woord voor hebben en Duitsers (en Nederlanders) er 2 woorden voor hebben. Mijn Engels 81 klas is echt extreem vervelend. Ik krijg les van een mevrouw uit India met een duidelijk Indisch accent. Ze praat met een bepaalde intonatie die me totaal niet aanspreekt, ze kan haar zin normaal beginnen en SCHREEUWEND eindigen zonder dat er een rede is tot schreeuwen. Ze heeft geen geduld en is ook nog onredelijk. Zo'n docent moet ik niet hebben want ik kan daar echt niet tegen en zal ook niet even goed mijn best doen. Ik had een verslag moeten inleveren maar kwam er in de les achter dat ik iets over het hoofd gezien had en iets in een opdracht flink verkeerd had gedaan. Ik vroeg haar of ik het zo kon inleveren en later die dag haar de correcte versie kon sturen. Ik mocht van haar niet inleveren wat ik wel had en elk uur dat ik te laat was zou er 10 procent van het cijfer afgaan. Ik had binnen 10 uur geen tijd om het te hertypen en er was dus niet van mijn cijfer over, dus heb ik maar niets ingeleverd. Tja....

Ik ben afgelopen weken een aantal keer op een school uitje geweest. Ik geschaatst en ben naar Seattle geweest. Erg leuk! Ik had me ook ingeschreven voor een trampoline evenement. We zouden naar een overdekt trampoline park gaan waar iets van 5 verschillende soorten trampoline dingen zijn. Ik kwam aan bij de bus en toen kwam een van mijn collega's de bus uit: "Kiki, er is iets, loop even met mij de bus uit". Bij mij natuurlijk alle alarmbellen rinkelen. Ik mocht niet mee omdat de medische papieren door mijn ouders getekend hadden moeten worden. Ik had het moeten scannen en door ze moeten laten ondertekenen en dan hadden zij het weer terug moeten sturen. Dat alles omdat ik minderjarig ben. Irritant!!!!!! En wat dan nog een vervelende bijkomstigheid was, ik kon geen geld terug krijgen omdat ik de papieren niet goed gelezen had en dat dus wel mijn eigen verantwoordelijkheid was. Ik heb de papieren doorgelezen en ik dacht dat een bepaald "under 18 form" genoeg was. Dus niet...

Ik ben nu hard aan het zoek naar hochschule in Duitsland. Ik heb geen zin om naar Nederland te gaan en daar te studeren. Ik vind het erg jammer dat mijn moeder me er absoluut niet in steunt en ze me eigenlijk ziet studeren in Arnhem of Nijmegen en ze me eigenlijk ook thuis wil laten wonen. Ik vind het wel lekker hier, alleen focussen op jezelf, je vrienden en gastgezin. Ik heb helemaal geen zin in al dat gezeur van thuis en verplichte familie dingen. Laat mij maar lekker alleen en op momenten dat ik er zin in heb daar zijn. Maarja, naar mijn mening daarover wordt niet geluisterd.

De Aziatische manier van leren wordt me steeds duidelijker. Mijn Koreaanse huisgenoot heeft er al meer nachten op dat ze niet heeft geslapen dan wel. Ze ziet er heel vaak uit als een spook. Laatst heeft ze zelfs een test gemist waar ze de hele nacht voor geleerd heeft omdat ze 10 minuten voor het begin van de klas in slaap was gevallen. Iedereen loopt er hier nu tijdelijk bij als een spook. We zijn allemaal erg moe en doen regelmatig een ongewenst dutje (een van mijn huisgenoten was per ongeluk op de bank in slaap gevallen en ik was op de stoel in slaap gevallen). Bijna iedereen hier in huis verslaapt zich 's ochtends...... Hopen dat we dit weekend genoeg slaap kunnen inhalen.

Morgen ga ik helpen bij de transfer fair. Ik heb geen idee wat ik moet doen, maar het wordt vast en zeker leuk! As donderdag ga ik "hot pot" proberen met een groep vrienden. Je kan heel makkelijk plaatjes op internet zoeken. Het ziet er geweldig uit en heb alleen maar positieve reacties daarover gekregen. Ik ben benieuwd! Vrijdag is Lunar New Year op school en ik ga me nog even inschrijven als vrijwilliger. En zaterdag wordt het bij ons thuis gevierd. Er zijn wat mensen uitgenodigd waar ik zo mijn twijfels over heb en ik heb dus al aangegeven dat ik daar echt niet mee ga praten, hoop dat dat gaat lukken. ;-).

Trouwens, ik weet niet of jullie dit lezen, maar ik schrijf het toch maar even. Henriette: Ik heb nog een kaart voor Joeps verjaardag..... Marco en Marlene: Ik heb voor alle 3 jullie kinderen nog een verjaardagskaart........ Sorry voor de vertraging, ik heb er aan gedacht, maar vergeet elke keer die dingen op de bus te doen......

Jullie allemaal een fijne dag toegewenst en ik ga lekker slapen! Groetjes!

  • 30 Januari 2013 - 10:12

    Oma Ina:

    Lieve Kiki

    Je blog weer gelezen en zal ook een mailtje naar je sturen je vemaakt je wel
    en vervelen doe je je zeker niet het leven in Nederland kan ook heel leuk zijn hoor
    maar je moet het wel zelf doen !

    Maar het gaat je goed af lees ik zo en je onderneem veel en in NEDERLAND heb
    je natuurlijk een goeie fiets haha!!!!!! tot ziens dan maar weer he groetjes OMa

  • 30 Januari 2013 - 18:20

    Roxane:

    Hey Kiki!
    Toen ik het stukje over je engels leraar las moest ik echt meteen denken aan meneer Hooijsma xD Denk je net dat je van zo'n figuur afbent, krijg je dat.
    En verder gewoon blijven doen wat je wil natuurlijk! Moeders blijven moeders. Overtuig haar maar even dat Duitsland toch echt wel naast de deur is vergeleken met waar je nu zit ;-)

    Veel plezier de aankomende maanden!

  • 31 Januari 2013 - 21:39

    Oma Henny:

    Hoi lieve Kiki
    We hebben je blog gelezen en vinden het heel fijn dat het zo naar je zin hebt.
    Dat je Nederland nu helemaal niks meer vindt dat is heel verdrietig!!
    Het studeren hier met studenten van allerlei nationaliteiten lijkt mij zeker zo leuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Auburn

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 29573

Voorgaande reizen:

12 September 2012 - 25 Maart 2013

College in Amerika

27 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: